W czwartek, 12 stycznia, w wieczornej audycji Radia Szczecin gościł nasz koordynator - Adam Czarniawski. Tematem audycji była nauka programowania i kodowania wśród najmłodszych dzieci.
Nasz koordynator wyraźnie zaznaczył, że nauka programowania uczy pewnej systematyczności i porządku, nie tylko w przypadku samego programowania, ale także w codziennym życiu - "W najmłodszej grupie zaczynamy od uporządkowania tego, co jest czym - chronologiczne i systematycznie. Wszystko po to, aby wprowadzić im pewien nawyk, że przy przygotowywaniu stron czy aplikacji najważniejszy jest porządek w kodzie. Nie ma nic gorszego niż nieporządek w kodzie przygotowanym przez programistę."
Prowadzący dopytywał także, czy dodakowe zajęcia nie są po prostu kolejnymi zajęciami z komputerem czy tabletem i czy jeszcze bardziej nie uzależniają dziecka od tych urządzeń i wirtualnego świata - "Właśnie zależy co robią korzystając z urządzeń elektronicznych, bo granie w gry to nie jest programowanie. Dziecko się tak nie nauczy programować, nikt się tak nie nauczy programować. Natomiast jeżeli oni już robią coś z tymi tabletami, smartfonami, komputerami - to dobrze, żeby robili coś sensownego. I właśnie tym jest nauka logicznego myślenia, programowania, układania pewnego kodu, który później będzie wykorzystany do jakichś celów, np. do stworzenia jakiejś aplikacji, gry i tego typu rzeczy."
Nasz koordynator wyjaśnił również, o jakie rzeczy należy pytać organizatorów zajęć informatycznych i programistycznych, aby mieć pewność, że są one przygotowane i prowadzone należycie. Są dwa najważniejsze aspekty, o które bezwzględnie należy zapytać:
Odpowiadając na pierwsze pytanie - prowadzenie zajęć z najmłodszymi dziećmi powinno być powierzone osobom z dużym doświadczeniem pedagogicznym i informatycznym. Dlaczego? Nauczyciel prowadzący powinien łączyć w sobie umiejęność: pracy z dziećmi, nawiązywania z nimi kontaktu, budowania autorytetu, rozwiązywania problemów, ale powinien być równocześnie pasjonatem programowania i kodowania, aby swoją pasją zarażać, a nie ją narzucać. Jest to najważniejsza rzecz, ponieważ pod opiekę "trenerów" powierzamy dzieci.
W przypadku drugiego pytania - powinien być przygotowany plan pracy, który systematycznie będzie realizowany podczas całego cyklu zajęć. Dzieci muszą mieć możliwość sprawdzenia czego się nauczyły i wprawienia swojego projektu "w ruch". Kiedy zobaczą, że to co stworzyły "ożyło" i rzeczywiście działa tak, jak chciały - to jest dla nich największa radość. Nie ma przecież nic piękniejszego i moniej chwytającego za serce, jak dziecko cieszące się swoim sukcesem.
To właśnie oferuje "Acodemia#SCI" - wyspecjalizowaną kadrę, czyli nauczycielki z wieloletnim doświadczeniem pedagogicznym, pasjonatki informatyki, nieustannie poszerzające wiedzę informatyczną, które przygotowały plan zajęć dostosowany do możliwości i umiejętności dzieci w odpowiednim wieku.
Gośćmi audycji, oprócz Adama Czarniawskiego, byli także Marta Kostecka z miejskiej biblioteki w Szczecinie i Sebastian Szczepański z Fundacji "Netcamp".
Posłuchaj audycji - Radio Szczecin na Wieczór: "Kodowane od najmłodszych lat"
Każdy w tym kraju powinien nauczyć się programować komputer, bo to uczy myślenia.
Nauka pisania programów to gimnastyka dla mózgu. Pozwala wypracować umiejętność efektywnego myślenia o rzeczach niezwiązanych z informatyką.
Większość programistów programuje nie dlatego, że spodziewają się zapłaty lub uwielbienia tłumów, ale dlatego, że programowanie jest dla nich zabawą.